woensdag 7 oktober 2009

Waiting for the heating season...



Koning herfst heeft hier zijn intrede gedaan. In een paar dagen daalde de temperatuur zo'n 10 graden. Het is fris aan de vis en mijn warme jas komt al van pas.
Zelfs handschoenen zijn geen overbodige luxe. Als de zon schijnt, is het fijn herfstweer. Maar de wind en regen zijn iets minder...
Ach, dan kruip je toch gewoon gezellig binnen als het buiten slecht weer is. Ja, maar dan ken je de 'central heating' hier nog niet. Iedereen wacht vol verlangen op de start van het 'heating season' (ja, zo noemen ze het echt) en in tussentijd brengen enkel thee, soep en warme truien soelaas. Gelukkig heb ik een goede ingebouwde verwarming in mijn lijf en heb ik enkel 's nachts wat last van koude voeten. En als het te frisjes wordt, spring ik even in het rond en zwier al mijn ledematen lustig los. Het mag misschien belachelijk lijken, maar het helpt.
Andere oplossingen zijn 'housewarming parties' met de onvermijdelijke wodka . Vorige vrijdag hadden we wat volk over de vloer en meteen ging de gemiddelde temperatuur de hoogte in, samen met het volume, wat de buren niet zo leuk vonden.

Ondertussen zijn ook mijn nieuwe vakken gestart. Het wordt toch een beetje minder druk (maar 1 essay per week, makkie!) en interessanter. De vakken Onderzoeksjournalistiek en Radiojournalistiek liggen me iets meer dan de voorbije politieke onderwerpen. (Heb trouwens net mijn essay dat van mijn stick verdwenen was herschreven. Lieve glimlach en "I'm Erasmus" konden me niet redden.) Morgen mogen we al wat nieuwsberichtjes lezen in de studio van een radiozender hier, jeeuj!

En we plannen ook wat tripjes. St.-Petersburg staat op de top van ons verlanglijstje, gevolgd door Talinn en Stockholm. Ons apartement zal ook wat volk te verduren krijgen. Dit weekend kwam Basia's vriend langs en vrijdag komt mijn liefste zus over de vloer. Lore, bereid je maar voor, want ik wil je alles en iedereen tonen! Volgend weekend volgt er meer West-Vlaams bezoek! Het zal wel deugd doen, tussen het Engels en Frans door. (Ik betrap mezelf er al op dat ik echt Nederlands begin te praten met de Nederlandse meisjes...)

En nog een kleine oproep aan de bezoekers: een krant of tijdschrift is welkom, ik mis wat nederlandstalige literatuur.Net als de cinema trouwens, helaas staat 'The Misfortunates' hier niet geprogrammeerd...
(Probeerde deze morgen uit te leggen aan mijn Poolse flatgenote waar de film over gaat en al de heisa errond. Maar ik vrees ervoor dat ik ze wat overdonderd heb in mijn enthousiasme. En 'La merditude des choses' klinkt toch wel heel wat beter dan 'The misfortunates'. )

Foto's 'Creatief met was':
1. De buren.Op een zonnige dat kan je de was nog buiten drogen.
2. Wegens gebrek aan een wasrek, hebben wij een andere oplossing gezocht.

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Je hebt echt een geweldige schrijfstijl; super, ga zo door :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Fien! In Belgiƫ is het ook veel kouder geworden hoor! En vandaag regent het extra hard! (maar we hebben dit water wel nodig)
    Veel plezier met je West-Vlaams bezoek!
    Groetjes,
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen