maandag 26 oktober 2009

Over 5 prinsessen en hun kronen.





Van Euro's naar Letse Latten, dan weer naar Estse Kronen met nog wat Litouwse Litas en Poolse Zloty's erdoorheen; een mens zou van minder tureluur worden. Laat die eurozone maar snel uitbreiden! Al is het wel jammer dat de vele fraaie briefjes en muntjes zullen verdwijnen.

Dit weekend hebben we dus Tallinn onveilig gemaakt en het was in orde!
De stad is echt de moeite waard, vol met pittoreske, middeleeuwse gebouwen. Iets kleiner, gemoedelijker en toeristischer dan Riga. Ons hostel (eigenlijk meer een woonkamer met bedden en een keuken) was fantastisch, net zoals het eten en het uitgaansleven. We onmoetten er Schotten, Grieken, Fransen en een Belg! Hij was op erasmus in Tampere (Finland) en deed, net als ons, met vrienden een city-trip naar Tallinn. Altijd fijn om Belgen tegen het lijf te lopen! Het is wel opvallend dat er hier (Oost-Europa) vooral franstalige Belgen op erasmus zijn. De Vlamingen die ik hier al ontmoet heb, waren allemaal 'toeristen' (of bezoekers van mij).

Ons gezelschap vertegenwoordigde eigenlijk ook al een mooi stuk van Europa. Een antwoord op de vraag 'Where are you from?' is plots niet meer zo evident en in de plaats van je naam, onthouden mensen gewoon je land. We waren dus met 5 meisjes uit 5 verschillende landen (de studierichtingen zal ik achterwege laten): Basia uit Polen en Ieva uit Litouwen kennen jullie al. Maar dan zijn er nog Ann-Kristina uit Duitsland, Katja uit Sloveniƫ en Fien uit Belgiƫ natuurlijk.

Ondertussen is het hier ook steeds donkerder aan het worden. Dit weekend werd de klok teruggedraaid, met als gevolg dat het nu om 17u30 al echt 'avond' is. Ook al ben je erop voorbereid, het doet toch een beetje raar als de duisternis plots echt intreedt.
Verder gaat alles vlotjes: volgende week terug examens en 'final essays' van mijn huidige vakken. Van 11 tot 15 november is er een kleine West-Vlaamse invasie. Een zes/zevental vrienden komen op bezoek, wat meteen meer dan een verdubbeling van het aantal (door mij gekende) Belgen in Riga zal zijn!

Ik durf er niet teveel aan te denken dat ik al halfweg mijn verblijf hier zit. 24 december loopt het contract van onze flat teneinde en dan gaan de meesten naar huis. Januari zal ik waarschijnlijk al rondreizend doorbrengen. We zien wel...

Foto's:
1. Kadriorg Castle in Kadriorg Parc, Tallinn.
2. Fien de toeriste
3. 5 op een rij: Ik, Ieva, Basia, Katia en Ann-Kristina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten