maandag 12 oktober 2009

'Fien is fine'


Nieuwe lessen, nieuwe mensen en wat meer tijd: het bevalt me wel!
In radiojournalistiek mogen we echt van 'radiootje' doen (teksten voorbereiden en dan lezen in een studio van de Letse radio) en ik heb gisteren de live-uitzending van een Lets praatprogamma over de economische crisis bijgewoond voor de les onderzoeksjournalistiek. ('De rode lijn'. Ja, er is ergens een link met het Sovjet-verleden)
Heel veel heb ik er niet van begrepen, maar het was een kans om een kijkje achter de schermen van de Letse tv te nemen. Neen, het was niet hypermodern en hoogtechnologisch maar wel eens interessant.
Hypermodern was de sportzaal waar we donderdag gingen muurklimmen trouwens ook niet. Zenta, de 'buddy' van Ieva, nam ons mee naar een klimzaal even buiten het centrum.
De instructrice -een lerares Engels van middelbare leeftijd met een passie voor klimmen, die mensen beveiligt en huiswerken verbetert tegelijkertijd- wist ons te vertellen dat ze tijdens het Sovjet-regime plots geld over hadden en dan maar overal klimmuren hebben neergeplant (of zoiets). En daardoor kan je nu lekker gratis gaan klimmen! Mijn armen hebben het geweten!

En ik heb bezoek gehad, dat hebben mijn voeten gevoeld! 2 volle dagen en 3 nachten om Riga/Letland aan mijn zus te tonen; het was intens!
Kotfeestjes, winkelen, vrienden voorstellen, wandelen, genante verhalen uitwisselen over mij (danku Lore, nu heb ik hier een nieuwe bijnaam!) hare krisjna-food smikkelen, foto's en trein nemen, boswandelen, warme chocolademelk, de markt,we hebben het allemaal gedaan!
We hebben de Letse toerist uitgehangen in 'Sigulda', een soort van natuurpark rond een rivier met 'kastelen', 'grotten' en veeeel trappen. (Van de kastelen en de grotten moet je niet teveel verwachten, van de trappen wel.) In de herfst gaan veel Letten daarheen om de mooie kleurtjes te bewonderen. Dus hebben wij dat ook maar gedaan.

Maar nu is mijn bezoek weer weg en mijn bed koud. (Neen, de verwarming is nog niet aan in onze flat. Ja, gisterenochtend zag ik auto's met een witte substantie op het dak die verdacht veel op 'sneeuw' lijkt. Maar morgen, hebben ze gezegd, gaat de 'heating on'!)

Vrijdag krijg ik weer Belgisch/West-Vlaamsbezoek! (Lien, ik veronderstel dat zou jouw naam even vreemd zullen vinden als de mijne, dus bereid je maar voor op vreemde reacties. ) Dat wordt feest!

1 opmerking:

  1. Lieve Fientje!
    Zalig is het om je leventje daar hier voor het scherm van de computer te kunnen volgen! Ik word precies meegesleept als in een spannend verhaal. Er verschijnt spontaan een glimlach op mijn gezicht als ik dat hier zo zit te lezen!
    Zaaaaaliigg :-)
    wat een belevenis voor je!
    Heeeel veeel plezier daar nog! Geniet vooral!!!
    en... ik kijk al uit naar meer van dat ;-)
    zoen!
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen